e. e. cummings

   

impression v / eindruck v

   

an imagist poem / ein imagistisches gedicht

plus

Notes on Imagism / Hinweise zur Poetik der Imagisten

   

   


   

IMPRESSION V

stinging
gold swarms
upon the spires
silver

         chants the litanies the
great bells are ringing with rose
the lewd fat bells
                         and a tall

wind
is dragging
the
sea

with

dream

S

EINDRUCK V

stechende
goldene schwärme
auf den türmen
silber

         gesänge die litaneien die
großen glocken läuten mit rose
die lüsternen fetten glocken
                                       und ein hoher

wind
schleift
das
meer

mit

träum

EN

impression v copyright © 1923 / 1951 by e. e. cummings

Quoted from The Imagist Poem, Modern Poetry in Miniature, An anthology of the finest Imagist poems edited by William Pratt. New York: E. P. Dutton 1963

Deutsche Übertragung eindruck v von Johannes Beilharz

Copyright © Johannes Beilharz 2003

"Actually (...) it was (...) H.D. who had provided Pound with the direct inspiration for the new school of Imagistes. Judging from Pound's letters, it must have been during October of 1912 that H.D. brought him a group of poems which, when he sent them to Harriet Monroe for publication in the newly founded Poetry magazine in Chicago, he described as being 'in the laconic speech of the Imagistes, even if the subject is classic.' These poems were published in the January, 1913, issue of Poetry (...). These, together with the short 'Oread,' that appeared early the next year in the Egoist, were the defining works of the second, decisive phase of Imagism. H.D.'s poems were of a higher poetic caliber than any of Hulme's, combining a notable simplicity of diction with an irregular but distinctly musical cadence that derived from her discipline in the classical Greek lyric. Pound was so struck by the clarity and intensity of these poems, by their 'hardness,' as he liked to call it, that he afterward declared that Imagism had been founded in order to publicize them. "Tatsächlich (...) war es (...) H.D., die Pound direkt zur Benennung der neuen Schule der Imagistes inspirierte. Wie Pounds Briefwechsel zu entnehmen ist, hatte ihm H.D. im Oktober 1912 einige Gedichte gegeben, die er, als er sie zur Veröffentlichung im neu gegründeten Magazin Poetry an Harriet Monroe in Chicago übersandte, als 'in der lakonischen Sprache der Imagistes verfasst' beschrieb, 'auch wenn ihr Gegenstand klassisch ist.' Die Gedichte wurden in der Ausgabe Januar 1913 von Poetry veröffentlicht (...). Diese Gedichte, zusammen mit dem kurzen 'Oread,' das Anfang 1914 in Egoist erschien, waren die definitiven Werke der zweiten, entscheidenden Phase des Imagismus. H.D.s Gedichte, die eine merkliche Einfachheit der Diktion mit einer unregelmäßigen, aber eindeutig musikalischen Kadenz vereinten, welche von ihrer Schulung in klassischer griechischer Lyrik herrührte, waren von einem anderen poetischen Kaliber als die Hulmes. Pound war von der Klarheit und Intensität dieser Gedichte – von ihrer 'Härte,' wie er es gern nannte – so beeindruckt, dass er hinfort verkündete, der Imagismus wäre zum Zweck ihrer Veröffentlichung ins Leben gerufen worden.
     But important as H.D.'s poems were to the new movement, they were not the whole of it. Pound's own poetry, after many refinements, had been arriving at a new precision of form and a new concision of statement (...), and in the next two years he was to publish a number of other poems of the Imagist type, including some that were modeled on the Japanese haiku form, of which 'In a Station of the Metro' is the best known. Richard Aldington was also publishing short, free verse poems at this time, as was F. S. Flint, and both had their effect on the shaping of the new medium. Most important of all, in giving the name a definite meaning, were the two brief essays which appeared in the March, 1913, issue of Poetry: one by Flint, entitled 'Imagisme,' and the other by Pound, called 'A Few Don'ts by an Imagiste.' These essays represented the first serious attempt at a statement of Imagist principles.      So wesentlich H.D.s Gedichte auch für die neue Bewegung waren, stellten sie doch nicht deren Gesamtbeitrag dar. Pounds eigene Gedichte hatten nach zahlreichen Verfeinerungen eine neue formale Präzision und Knappheit der Aussage erreicht (...). In den darauffolgenden zwei Jahren sollte er mehrere Gedichte imagistischer Machart veröffentlichen, darunter einige, die an die japanische Form des Haiku angelehnt waren. Von diesen ist 'In einer Metrostation' das bekannteste. Auch Richard Aldington veröffentlichte damals kurze Gedichte in freien Rhythmen, wie auch F. S. Flint, und beide beeinflussten die Formung des neuen Mediums. Von größter Bedeutung für die Zuordnung einer bestimmten Bedeutung zu dem Namen waren zwei kurze Aufsätze, die in der Ausgabe März 1913 von Poetry erschienen: einer von Flint mit dem Titel 'Imagisme', der andere von Pound mit dem Titel 'A Few Don'ts by an Imagiste'. Diese Essays waren der erste ernsthafte Versuch einer Definition imagistischer Prinzipien.
(...) Flint's statement began by protesting that the Imagists 'were not a revolutionary school; their only endeavor was to write in accordance with the best tradition, as they found it in the best writers of all time, – in Sappho, Catullus, Villon.' But he went on to give three rules which were not found in any previous literary tradition, and which the Imagists applied to the writing of their poetry: (...) Flints Essay begann mit der Zurückweisung des Vorwurfs, die Imagisten seien 'eine revolutionäre Schule; ihr einziges Ziel besteht darin, in bester Tradition zu schreiben, wie sie sie bei den besten Autoren aller Zeiten erkennen – bei Sappho, Catullus, Villon'. Er nennt jedoch auch drei Regeln, die in keiner älteren literarischen Tradition zu finden sind, und die die Imagisten beim Schreiben ihrer Gedichte anwandten:
   1. Direct treatment of the 'thing' whether subjective or objective.
   2. To use absolutely no word that does not contribute to the presentation.
   3. As regarding rhythm: to compose in the sequence of the musical phrase, not in sequence of a metronome.

   1. Direkte Behandlung des 'Gegenstands', sei er subjektiv oder objektiv.
   2. Jegliche Vermeidung von Wörtern, die keinen Beitrag zur Präsentation leisten.
   3. Was den Rhythmus anbelangt: Komposition in musikalischer Sprachfolge, nicht nach Metronom.

As a fourth rule, Flint referred enigmatically to 'a certain Doctrine of the Image, which they had not committed to writing; they said that it did not concern the public, and would provoke useless discussion.' Pound, however, resolved some of the enigma by providing, along with his 'Don'ts,' a one-sentence definition: 'An Image is that which presents an intellectual and emotional complex in an instant of time.' He clarified it by adding, 'It is the presentation of such a complex instantaneously which gives the sense of sudden liberation; that sense of freedom from time limits and space limits; that sense of sudden growth, which we experience in the presence of the greatest works of art.'"

 

Als vierte Regel verwies Flint nebelhaft auf 'eine bestimmte Doktrin des Bildes, die nicht schriftlich festgehalten worden ist; die für die Öffentlichkeit nicht von Belang ist und lediglich nutzlose Diskussionen auslösen würde.' Pound löste jedoch in einer einen Satz umfassenden Definition seiner 'Don'ts' einen Teil des Rätsels: 'Ein Bild ist, was einen gedanklichen und emotionalen Komplex in einem Augenblick darstellt.' Dies führte er weiter aus: 'Die Präsentation eines solchen Augenblickskomplexes vermittelt ein Gefühl plötzlicher Befreiung; jenes Gefühl der Freiheit von zeitlichen und räumlichen Begrenzungen, jenes Gefühl plötzlichen Wachstums, das wir angesichts der größten Kunstwerke erleben.'"

 

Quote from William Pratt's introduction to The Imagist Poem, Modern Poetry in Miniature, An anthology of the finest Imagist poems edited by William Pratt. New York: E. P. Dutton 1963 Übersetzung des nebenstehenden englischen Texts von Johannes Beilharz
Copyright © Johannes Beilharz 2003

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